Foto: Arhiva personala

Acum 70 de ani, un fotograf ambulant s-a oprit in casa in care locuiesc azi. Bunicul, fratele lui si strabunicul s-au fotografiat purtand  costumul popular specific zonei –Ibanesti, Mures.

Costum popular din Transilvania (jud. Mures, sat Ibanesti) – strabunicul, bunicul si fratele lui

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pe atunci, haina il facea cunoscut pe om dupa un cod riguros; costumul se schimba odata cu varsta si transmitea informatii despre situatia materiala si starea civila. Costumul unui flacau pare un pom in floare; la fiecare dintre rascrucile vietii pierde din podoabe, pentru a ajunge la batranete simplu si auster ca un trunchi in iarna. Tanarul necasatorit isi facea cunoscuta starea civila prin camasa inflorata si palarie cu pana inalta si zgardan, ornament din margele. La fiecare moment important, lasa ceva in urma: pana (la casatorie), zgardanul (la nasterea primului copil), iar ornamentele cusute la maneci si pe langa gat in jos erau tot mai discrete, pana ajungeau linii serpuite. }inuta femeii respecta acelasi cod. Cat era nemaritata, avea motive florale colorate (cheita) de-a lungul manecii camasii, umbla cu capul descoperit si cu doua cozi impletite (una singura cand se apropia de maritis). Dupa casatorie, pe maneca avea cusuta doar o banda decorativa in partea de sus (umar) si-si acoperea capul cu un batic galben sau cu o naframa mare, cu ciucuri, la joc. „Nevasta bogata isi cosea umarul pana jos, din margele. Cea saraca il avea mai ingust, de la el pornind doar cateva siruri de cheite“ – spune Virgil Chirtes, director la scoala din Ibanesti-Padure. Dupa ce dadea nastere primului copil, femeia renunta la cromatica vesela si purta costumul caracteristic Tarii Barsei – sobru, in alb si negru.

Odata cu batranii, dispare si limbajul costumului popular. Tinerii prefera versiunile „moderne“, adaptari etno influentate de moda.

Reportaj publicat in numarul de februarie 2011 al revistei National Geographic Romania.